Autokar turystyczny z napędem spalinowym waży średnio 12-18 ton, a jego dopuszczalna masa całkowita może wynosić 24-26 ton. Waga zależy od modelu, długości pojazdu i wyposażenia. Najmniejsze autokary turystyczne (9-10 m długości) ważą około 10-12 ton, a największe (15 m) – nawet 20 ton. Same fotele pasażerskie to waga około 1 tony. Pusty autokar elektryczny jest cięższy od spalinowego o 2-3 tony przez baterie. Masa własna nowego, pełnowymiarowego (12 m) autobusu miejskiego to najczęściej 11-12 ton.
Autokar turystyczny to złożona konstrukcja, której masa ma podstawowe znaczenie dla bezpieczeństwa i ekonomiki transportu. Aktualnie autokary wyposażone są w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, klimatyzację, toaletę, systemy multimedialne oraz przestronne luki bagażowe, co mocno wpływa na ich masę własną. Waga pojazdu bez pasażerów i bagażu waha się zazwyczaj między 12 a 18 tonami, zależnie modelu i wyposażenia.
Masa całkowita autobusu turystycznego a jego wpływ na eksploatację i bezpieczeństwo podróży
Należy zwrócić szczególną uwagę na rozkład masy w pojeździe: Prawidłowe rozłożenie obciążenia ma fundamentalne znaczenie dla stabilności pojazdu podczas jazdy. Przeciętny autokar może pomieścić od 40 do 65 pasażerów, a każdy z nich może przewozić bagaż o masie do 25 kg (plus bagaż podręczny). Uwzględniając średnią wagę pasażera wynoszącą 75 kg, łączne obciążenie może przekroczyć 6 ton – samo to pokazuje skalę zagadnienia.
Techniczne aspekty zarządzania masą pojazdu w transporcie turystycznym dalekobieżnym
Współczesna homologacja pojazdów określa ścisłe wytyczne dotyczące dopuszczalnej masy całkowitej (DMC) – najczęściej nie przekracza ona 24-26 ton. Właśnie ta wielkość determinuje: możliwości przewozowe, zużycie paliwa oraz parametry eksploatacyjne. „Przeładowanie autokaru może skutkować poważnymi konsekwencjami prawnymi i technicznymi” – to podstawowa zasada transportu pasażerskiego.
- Masa własna aktualnego autokaru zazwyczaj stanowi 55-65% DMC
- Bagażniki mogą pomieścić od 8 do 12 metrów sześciennych ładunku
- System ważenia osi pozwala na bieżącą kontrolę obciążenia
Kwestia rozmieszczenia pasażerów i bagażu wymaga szczególnej uwagi podczas dłuższych tras. Przekroczenie dopuszczalnych nacisków na poszczególne osie może prowadzić do destabilizacji pojazdu. Nowoczesne autokary wyposażone są w systemy elektronicznego pomiaru obciążenia – jak działa taki system właściwie? Czy kierowca ma możliwość bieżącej kontroli rozkładu masy? To podstawowe pytania z perspektywy bezpieczeństwa. W praktyce eksploatacyjnej niezłą rolę odgrywa także amortyzacja pneumatyczna, która pozwala na regulację wysokości zawieszenia zależnie obciążenia. System ten współpracuje z układem ESP (Electronic Stability Program) i ASR (Anti-Slip Regulation), tworząc kompleksowe zabezpieczenie przed skutkami nierównomiernego rozkładu masy.
Waga autokaru turystycznego – masa własna i całkowita. Od czego zależy obciążenie autobusu?
Standardowy autokar turystyczny waży około 12-15 ton bez pasażerów i bagażu, jednak jego dopuszczalna masa całkowita wynosi zazwyczaj 24-26 ton. Oznacza to, że autobus może zabrać około 10-12 ton dodatkowego obciążenia w postaci pasażerów, bagażu i wyposażenia. Przy założeniu średniej wagi pasażera 75 kg, sam przewóz 50 osób to około 3,75 tony. Bagaż podręczny może ważyć kolejne 500-750 kg, a bagaż w luku około 1-1,5 tony. Wyposażenie dodatkowe, takie jak lodówki, ekspresy do kawy, toaleta czy sprzęt multimedialny, to następne 300-500 kg. Zbiornik paliwa o pojemności 400-600 litrów, wypełniony olejem napędowym, dodaje kolejne 350-500 kg do masy pojazdu. Trzeba pamiętać, że rzeczywista waga autobusu może się różnić zależnie modelu i producenta.
Autokar miejski – waga i podstawowe limity tonażowe dla autobusów komunikacji publicznej
Standardowy autobus miejski waży zazwyczaj od 11 do 18 ton, zależnie modelu i wyposażenia. Na masę całkowitą pojazdu wpływa jego wielkość, liczba miejsc oraz to, czy jest to model nisko- czy wysokopodłogowy. Autobusy przegubowe mogą ważyć nawet do 28 ton. Zgodnie z przepisami, maksymalna dopuszczalna masa całkowita dla autobusów dwuosiowych wynosi 18 ton, a dla trzyosiowych – 26 ton. W sprawie pojazdów przegubowych limit wzrasta do 28 ton.
- Autobus miejski standardowy (12m) – masa własna: 11-13 ton
- Autobus przegubowy (18m) – masa własna: 15-18 ton
- Autobus midi (9-10m) – masa własna: 8-10 ton
- Autobus mini (7-8m) – masa własna: 6-8 ton
- Dopuszczalna masa na oś pojedynczą: 11,5 tony
- Dopuszczalna masa na oś podwójną: 19 ton
- Maksymalne obciążenie z pasażerami (autobus 12m): do 18 ton
- Maksymalne obciążenie z pasażerami (autobus przegubowy): do 28 ton
Waga autokaru Neoplan Cityliner Premium Class – specyfikacja techniczna i masa własna pojazdu
Autokar Neoplan Cityliner Premium Class w wersji podstawowej waży około 13 800 kilogramów (masa własna pojazdu). Całkowita dopuszczalna masa tego modelu może wynosić do 18 000 kg, co znaczy, że może przewieźć a jeszcze około 4200 kg (wliczając w to pasażerów, bagaże i wyposażenie). Model ten może pomieścić do 57 pasażerów, a jego konstrukcja została zaprojektowana z myślą o optymalnym rozłożeniu masy na obie osie pojazdu. Przednia oś jest przystosowana do obciążenia do 7100 kg, jednak tylna może przyjąć nawet 11 500 kg. Zwróćmy uwagę, że dokładna masa pojazdu może się różnić zależnie wybranej wersji wyposażenia, klimatyzacji, systemu multimedialnego oraz dodatkowych udogodnień zamontowanych na życzenie klienta. Każda modyfikacja w standardowym wyposażeniu może wpłynąć na końcową masę autobusu.